11 Ιουλίου 2017

ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΠΑΝΟ; ΔΕ ΒΡΗΚΕΣ ΚΑΝΕΝΑ ΜΑΛ@ΚΑ; Άγονος ο διαγωνισμός για την πώληση της περιουσίας της ΕΛΒΟ!

Σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, ο δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός που είχε προκηρυχθεί μέσω και ανακοίνωσης στον ημερήσιο Τύπο για την πώληση περιουσιακών στοιχείων της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) ΑΕ που βρίσκεται σε διαδικασία ειδικής εκκαθάρισης από την Ανώνυμη Εταιρία Παροχής Συμβουλευτικών Υπηρεσιών, Ερνστ & Γιανγκ, κηρύχθηκε άγονος…


Υπενθυμίζεται ότι ο δημόσιος πλειοδοτικός διαγωνισμός αφορά:

1. Ακίνητα

α. ένα οικόπεδο έκτασης 190.206,97 τετραγωνικών μέτρων στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 25 της Βιομηχανικής Περιοχής Σίνδου.

β. ένα οικόπεδο έκτασης 76.957 τετραγωνικών μέτρων στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της Βιομηχανικής Περιοχής Σίνδου.

γ. ένα οικόπεδο έκτασης 5.322 τετραγωνικών μέτρων στο οικοδομικό τετράγωνο (ΟΤ) 26 της Βιομηχανικής Περιοχής Σίνδου.

2. Κτιριακές εγκαταστάσεις ευρισκόμενες στη Βιομηχανική Περιοχή Σίνδου Θεσσαλονίκης

3. Εξοπλισμός

4. Δικαιώματα Πνευματικής και Βιομηχανικής ιδιοκτησίας, το σήμα και ο διακριτικός τίτλος «ΕΛΒΟ» και κάθε άλλο δικαίωμα βιομηχανικής και πνευματικής ιδιοκτησίας όπως τεχνογνωσία, σχέδια, άδειες IT και πατέντες που έχει κατοχυρώσει η εταιρία.
Σύμφωνα με τη διακήρυξη ως κατώτατη τιμή οικονομικής προσφοράς οριζόταν το ποσό των 10 εκατομμυρίων ευρώ και καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών ήταν η 15η Μαΐου 2017 και ώρα 17.00.

Προς το παρόν δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για το τι οδήγησε σε αυτό το αποτέλεσμα ώστε να διαμορφώσει κανείς σαφή γνώμη για την κατάσταση. Τα πρώτα στοιχεία κάνουν λόγο είτε για μειωμένο ενδιαφέρον, είτε για προβλήματα στους «φακέλους» των δυο υποψηφίων που εμφανίστηκαν.

Υπενθυμίζεται, ότι ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, είχε σπεύσει σε ομιλία του στο Κοινοβούλιο να διατυπώσει σαφή προτίμηση για την υποψηφιότητα της νοτιοαφρικανικής εταιρίας Paramount, έναντι αυτής της προμηθεύτριας των αρμάτων μάχης Leopard 2HEL, τη γερμανική Krauss Maffei Wegmann (KMW). Μια ενέργεια «αντισυμβατική» καθώς η διαγωνιστική διαδικασία βρισκόταν σε εξέλιξη, η οποία είχε προκαλέσει εύλογα, έκπληξη και απορία.

Τι άραγε «στράβωσε»; Οι συγκεχυμένες πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει μέχρι στιγμής, θέλουν τη μια υποψήφια εταιρία να καταθέτει μεν φάκελο, από τον οποίο όμως δεν προέκυπτε «σαφές ενδιαφέρον» για την απόκτηση των περιουσιακών στοιχείων της ΕΛΒΟ. Είναι ένα πρώτο σημείο που χρήζει διευκρίνισης, αφού αυτά τα δύο, η συμμετοχή από τη μία και η «αδιαφορία» από την άλλη, δεν μοιάζουν να βγάζουν ιδιαίτερο νόημα.

Πρόβλημα φέρεται να υπήρχε όμως και με την άλλη υποψηφιότητα, καθώς «ακούγεται» ότι δεν προέκυπτε με σαφήνεια η σχέση ανάμεσα στη μητρική εταιρία και αυτή που δημιουργήθηκε εδώ στην Ελλάδα για να λάβει μέρος στον διαγωνισμό, κάτι που επίσης θέλει διευκρίνιση.

Αυτό που θα πρέπει να διευκρινίσει το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, είναι το ότι από τη στιγμή που ο διαγωνισμός αφορούσε πώληση περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας ΕΛΒΟ με ελάχιστο τίμημα τα 10 εκατομμύρια ευρώ, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να υπέβαλαν προσφορές συγκεκριμένου οικονομικού ύψους συνοδευόμενες με εγγυητική επιστολή, ύψους που προφανώς ορίζεται εκ των προτέρων, ενός αξιόπιστου χρηματοπιστωτικού ιδρύματος.

Σχετικά με αυτό, οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι ανέκυψε θέμα ενός τουλάχιστον εκ των συμμετεχόντων, με δικαιολογία το καθεστώς των κεφαλαιακών ελέγχων που ισχύουν στην Ελλάδα (capital controls), όχι τόσο για την εισαγωγή των χρημάτων στην Ελλάδα, αλλά για την ανάκτησή τους σε περίπτωση που δεν επιλεγεί ο υποψήφιος.

Και αυτό όμως, εάν ισχύει, μοιάζει προβληματικό, αφού εξ όσων γνωρίζουμε, όταν πιστωθούν χρήματα σε έναν λογαριασμό προερχόμενα από το εξωτερικό, περιορισμός υπάρχει μόνο για την ανάληψη σε μετρητά και ο κάτοχος εάν το επιθυμεί δικαιούται να τα μεταφέρει εκτός Ελλάδας.

Η έκδοση εγγυητικής επιστολής λογικά ίσως αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα λόγω δεσμεύσεων που φέρονται να έχουν αναλάβει οι «συστημικές» τράπεζες για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων που αφορούν στον τομέα της άμυνας. Όμως, ακόμα και να είναι αληθές, λογικά ήταν γνωστό σε όσους προκήρυξαν τον διαγωνισμό και δεν μπορεί παρά να υπάρχει κάποια νόμιμη οδός αντιμετώπιση του προβλήματος, αλλιώς ο διαγωνισμός δεν θα είχε νόημα.

Η πιο προφανής περίπτωση που ο διαγωνισμός μπορεί να κηρυχθεί «άγονος» είναι εάν οι υποβληθείσες προσφορές ήταν χαμηλότερες των 10 εκατομμυρίων ευρώ. Αλλά επειδή αυτό θα μπορούσε να διαπιστωθεί σχεδόν αμέσως μετά την κατάθεση των προσφορών, μπορεί να υποτεθεί ότι οι λόγοι κήρυξης του διαγωνισμού ως «άγονου» θα πρέπει να αναζητηθούν στις λεπτομέρειες των προσφορών.

http://www.defence-point.gr/news/?p=181172